Sexual Strategies Theory: Eine evolutionäre Perspektive auf die menschliche Paarung (Teil 1)

David Buss hat mit Sexual Strategies Theory eine sehr interessante Theorie entwickelt und es lohnt sich, sie hier zu besprechen.

Sexual Strategies Theory: An Evolutionary Perspective on Human Mating

Los geht es:

This article proposes a contextual-evolutionary theory of human mating strategies. Both men and women are hypothesized to have evolved distinct psychological mechanisms that underlie shortterm and long-term strategies. Men and women confront different adaptive problems in short-term as opposed to long-term mating contexts. Consequently, different mate preferences become activated from their strategic repertoires. Nine key hypotheses and 22 predictions from Sexual Strategies Theory are outlined and tested empirically. Adaptive problems sensitive to context include sexual accessibility, fertility assessment, commitment seeking and avoidance, immediate and enduring resource procurement, paternity certainty, assessment of mate value, and parental investment. Discussion summarizes 6 additional sources of behavioral data, outlines adaptive problems common to both sexes, and suggests additional contexts likely to cause shifts in mating strategy

„Neun Schlüsselhypothesen und 22 Vorhersagen aus der Theorie der sexuellen Strategien werden skizziert und empirisch getestet“. Es wird also einiges zu besprechen geben.

Mating is a human universal.

Die Bedeutung der Fortpflanzung ist in einer Theorie, deren wichtigster Teil die Weitergabe der Gene ist, natürlich enorm. Bei Menschen ist die Fortpflanzung komplizierter als bei vielen anderen Tieren, allein schon weil wir Paarbindungen eingehen und die Kinder häufig gemeinsam versorgen.

All known societies have formal marriage alliances between men and women. More than 90% of all people in all societies marry at some point in their lives (Buss, 1985; Epstein & Guttman, 1984; Vandenberg, 1972). In a cross-cultural perspective, marriages are usually regarded as formal reproductive alliances that contain the features of
(a) mutual obligation between husband and wife,
(b) rights of sexual access,
(c) an expectation that the marriage will persist through pregnancy, lactation, and child rearing, and
(d) recognition of the legitimate status of the couple’s children (Daly & Wilson, 1988, p. 187).

In der Tat ist eine feste Beziehung, bekräftigt durch einen formellen Akt, ein fester Bestandteil des menschlichen Lebens. Es macht Sinn, dass man einen solchen Akt daraus macht, in dem vor anderen ein Versprechen abgegeben wird, weil es zum einen andere ausschließt (weil sie die Zeremonie ernst nehmen müssen) und zum anderen schützt es zum einen die „Genetische Investition“ der Eltern und sichert beide Eheleute auch gegeneinander ab, weil jeder von ihnen ein feierliches Versprechen brechen müsste, was sein Glaubwürdigkeit in der Zukunft beeinträchtigt.

Long temporal durations, however, do not characterize all mating relationships. Mating relationships can last for a few months, a few days, a few hours, or even a few minutes. Matings of short duration have been given many names—brief affairs, one-night stands, or temporary liaisons.

Die Ehe oder langfristige Beziehung ist eine gute Sache um die Kosten der Aufzuchts des Nachwuchs zu teilen, was nur Sinn macht, wenn die Frau sich auf die Unterstützung in der Partnerschaft verlassen kann und der Mann darauf vertrauen kann, dass er tatsächlich der Vater der Kinder ist.

Aber natürlich hat „schneller Sex“ auch viele Vorteile. Für den Mann erst recht, da seine Investition sehr gering ist und evtl jemand anders die Kosten trägt. Für die Frau aber auch, wenn sie dadurch „Bessere Gene“ abstauben kann, die sie vielleicht durch eine Langzeitbeziehung nicht bekommen würde. Zudem kann sie auf diese Weise auch anderweitige Unterstützung für sich und ihren Nachwuchs erlangen etc.

In this article, we anchor the ends of this temporal dimension using the descriptively neutral terms short-term mating and long-term mating.

Finde ich ja herrliche Begriffe. Was wäre ein gute Übersetzung?
Kurzzeitpaarung und Langzeitpaarung?

Matings of intermediate duration (e.g., dating, going steady, brief marriages, or intermediate-length affairs) occur between these end points.
Nearly all theories of human mating deal exclusively with long-term mating or marriage (cf. Murstein, 1970; Vandenberg, 1972). This may be due in part to the sheer difficulty of studying short-term mating, which by definition is a more transient phenomenon and one that is sometimes cloaked in greater secrecy. In the classic Kinsey, Pomeroy, and Martin (1953) study on sexual behavior, for example, the question about extramarital sex was the single, largest cause of refusal to be interviewed.
Among those who did consent to be interviewed, this question received the highest refusal-to-answer rate, suggesting simultaneously the importance and prevalence of short-term mating outside the marital context.

Langzeitpaarung ist natürlich einfacher zu erforschen, insbesondere an der Oberfläche, weil es eben Register etc gibt, aus denen man Daten ziehen kann. Kurzzeitpaarungen sind deutlich schwieriger, weil sie eben, und gerade dann, wenn sie parallel zu einer Langzeitpaarung stattfinden, heimlich stattfinden. Aber selbst wenn sie nicht heimlich stattfinden müssen gibt es üblicherweise anders als bei Ehen keine Register dafür etc.

No comprehensive theory of human mating, however, can ignore short-term mating. Stated simply, lifetime marital monogamy is not characteristic of most people in most societies.
Approximately 80% of all human societies practice polygyny, permitting men to take multiple wives or mistresses (Ford & Beach, 1951; Murdock, 1967). In these societies, only a small percentage of men actually acquire multiple mates, but those that do render other men mateless. Even in presumptively monogamous societies such as in the United States, divorce rates hover near 50% (H. Fisher, 1987). Serial marriages are common in most cultures (H. Fisher, 1987; Lockard & Adams, 1991). In addition, estimates of adultery among American married couples range from 26% to 70% for women and from 33% to 75% for men (Daly & Wilson, 1983; H. Fisher, 1987; Hite, 1987; Kinsey, Pomeroy, & Martin, 1948,1953; Symons, 1979). These data do not include the numerous short-term sexual liaisons that occur among single men and women, either before marriage or as an alternative to marriage. In summary, lifelong mating with a single person does not appear to be the norm for humans.
Both sexes engage in both short-term and long-term mating. The theory of human sexual strategies proposed here views the temporal context to be pivotal to the adaptive problems men and women have confronted and the adaptive strategies they have subsequently adopted

„Die hier vorgeschlagene Theorie menschlicher Sexualstrategien betrachtet den zeitlichen Kontext als entscheidend für die Anpassungsprobleme, mit denen sich Männer und Frauen konfrontiert sahen, und die Anpassungsstrategien, die sie daraufhin anwandten“

Es gibt einige Tierarten, die strikt monogam sind. Insofern wäre es biologisch sicherlich einzurichten. Und Monogamie hat sicherlich in vielen Bereichen auch sehr viele Vorteile, weil es eine verlässliche Lage herstellt, bei der sich beide auf die gemeinsamen Kinder ausrichten können. Aber natürlich gibt es genug Nachteile, insbesondere, dass man sich evtl bessere Möglichkeiten entgehen lässt.

14 Gedanken zu “Sexual Strategies Theory: Eine evolutionäre Perspektive auf die menschliche Paarung (Teil 1)

  1. In diesem Zusammenhang weise ich auf das Marriage and Family-Program (MFP) der katholischen Kirche hin, wie es Joseph Henrich beschrieben hat:

    „The MFP undermined the entire social order of extended kinship by attacking the marriage practices which sustained it. As Henrich shows, the late-ancient Western Church began to enforce a package of social policies for its members which insisted on lifelong monogamy with little scope for remarriage after divorce; banned marriages between even distant relatives, including in-laws and godsiblings; and eroded customary inheritance laws. Taken together, the MFP profoundly undermined Europe’s tribes “by (1) establishing a pan-tribal social identity (Christian), (2) compelling individuals to look far and wide to find unrelated Christian spouses, and (3) providing a new set of norms about marriage, inheritance, and residence that would have set a foundation on which diverse tribal communities could begin to interact, marry, and coordinate.” In short, the MFP made it impossible to sustain tight-knit communities based on extended kinship, and so gradually transformed the West into a society of nuclear families cooperating via impersonal markets and voluntary societies. “

    https://genealogiesofmodernity.org/journal/2021/3/17/marriage-made-us-weird

    Das in unserer Kultur jeder Mann nur eine Frau hat und es i.d.R. keine Cousine ist, ist offenbar von höchster Bedeutung.

  2. Pingback: Sexual Strategies Theory - Aufklärung heute

  3. „Es gibt einige Tierarten, die strikt monogam sind.“
    Allerdings gibt es eine sehr auffällige Korrelation zwischen der Zahl der Sexpartner jedes Geschlechts und der relativen Größe: Von Gorillas, Löwen, Pavianen und Seeelefanten (mit „Harem“) bis zu Bienen, Ameisen und (dafür berühmten) Spinnen wie der „Scharzen Witwe“ hat das „größere“ Geschlecht typischerweise MEHR Sexualpartner. Bei „gleich groß“ herrscht dagegen – menschlich gesprochen – Monogamie oder Promiskuität, beispielsweise bei Bonobos.
    Die obige Aussage „80% der [menschlichen] Gesellschaften sind polygam“ im Artikel stützt die These, dass eine solche evolutionäre „Vorprägung“ auch für Menschen gilt.

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